KiH nr 5/2003 ABSTRAKT: Zapomniane prace Przemysława Dąbkowskiego – Do szeregu znakomitych dzieł Przemysława Dąbkowskiego (1877-1950), wybitnego znawcy historii prawa polskiego, prof. Uniwersytetu Lwowskiego nadal odwołują się zarówno prawnicy, jak i historycy. Natomiast prawie zupełnie zapomniane zostały jego publikacje z…
Roman Nowacki – Przemysław Dąbkowski wobec zarysowującej się perspektywy odbudowy Polski
KiH nr 5/2003 ABSTRAKT: Wielki konflikt militarny, który wybuchł w Europie w lecie 1914 r., wyzwolił u części Polaków energię do działań na rzecz utworzenia państwa polskiego. Pod wpływem zachodzących wydarzeń wielu intelektualistów polskich zabierało głos na forum publicznym ustosunkowując…
Agnieszka Kolasa-Nowak – Władza w społeczeństwie: Współczesna refleksja socjologiczna o relacjach władzy
Kultura i Historia nr 5/2003 Agnieszka Kolasa-Nowak Władza w społeczeństwie: Współczesna refleksja socjologiczna o relacjach władzy Nie tylko w refleksji naukowej, ale także w powszechnej świadomości ugruntowało się przekonanie, że relacje władzy są w życiu społeczeństw zjawiskiem powszechnym, warunkującym wiele…
Marcin Małek – Ekologia wojny
KiH nr 5/2003 (Konstrukcje Filozoficzne) 08.06.2003 Warszawa Ilekroć pomyślę sobie, czym w rzeczy samej jest walka, gdzie należałoby doszukiwać się jej istoty, każdorazowo dochodzę do innych wniosków. Kiedy zaś myślę dlaczego tak się dzieje, spostrzegam nagle, że oglądałem ją przez…
Krzysztof Karauda – eLearning. 2) Szkice metodologiczne. Uniwersytet contra Uniwersytet Wirtualny
KiH nr 5/2003 Nie ma uniwersytetów niezależnych od partykularnych wpływów, struktur władzy, czy zapotrzebowania kultury. Praktyka edukacyjna rozwija się w przestrzeni kultury, jest jej wytworem i tylko w takich granicach może się redefiniować. Obiektywne otoczenie tworzące warunki zaistnienia uniwersytetu jako…
Krzysztof Karauda – eLearning. Szkice metodologiczne. 1) Oglądanie czy czytanie. Ogólnie o problemach metodyki zdalnego nauczania
KiH nr 5/2003 Audio-wizualna natychmiastowość staje się drogowskazem mutujących metod i metodyk uczenia. Współtworzy je, dookreśla, jest wręcz przyczyną proliferacji nowych ujęć. Daje dostęp do nieosiągalnych wcześniej sposobów myślenia o uczeniu i generowanych na tym gruncie coraz efektywniejszych narzędzi kształcenia.…