Kultura i Historia nr 2/2002 Andrzej Chmielecki Scjentyzm a fundamentalizm poznawczy Tekst oryginalnie opublikowany [w:] Zagadnieniach Naukoznawstwa, nr 2-3 (144-145), 2000. Publikacja za zgodą autora. Przez scjentyzm rozumiem powstałą w drugiej połowie 19 wieku, opartą na konstytutywnych dla nauki założeniach…
Andrzej Kapusta – Anthropological and Social Consequences of Psychopharmacology Development
Kultura i Historia nr 3/2002 Andrzej Kapusta Anthropological and Social Consequences of Psychopharmacology Development Tekst nie publikowany wygłoszony na międzynarodowej konferencji poświeconej filozofii medycyny Second World Congress of Philosophy of Medicine, która miała miejsce w Krakowie w 2000 roku. Psychiatry…
Robert Piłat – Jasność jako własność pojęć i jako wartość poznawcza
Kultura i Historia nr 3/2002 Robert Piłat Jasność jako własność pojęć i jako wartość poznawcza Tekst oryginalnie opublikowany [w:] A. Motycka (red.) “Wartości poznawcze”, Warszawa 2001. Publikacja za zgodą autora. W polskiej literaturze filozoficznej przybyło ostatnio rozważań o jasności. Uwagę…
Tomasz Marciniak – Odkrywanie Armenii
Kultura i Historia nr 3/2002 Tomasz Marciniak Odkrywanie Armenii Publikacja za zgodą serwisu Centrum Badań Ormiańskich Nie do końca wierzyliśmy, że uda nam się wyjechać. W każdym razie, że wyjedziemy wszyscy. Dziekan Wydziału lekko dawał do zrozumienia, że wyjazd grupy…
Andrzej L. Zachariasz – Poznanie teoretyczne a hermeneutyka
Kultura i Historia nr 7/2004 Andrzej L. Zachariasz Poznanie teoretyczne a hermeneutyka Tekst oryginalnie opublikowany w Czasopiśmie ΣΟΦΙΑ Publikacja za zgodą redakcji. 1. Uwagi wstępne Hermeneutyka, a raczej należałoby powiedzieć myślenie hermeneutyczne, jest tą formułą realizacji aktywności intelektualnej człowieka, które…
Andrzej Radomski – Edukacja historyczna a ponowoczesna rzeczywistość
Kultura i Historia nr 8/2005 Andrzej Radomski Edukacja historyczna a ponowoczesna rzeczywistość Niniejszy tekst jest kontynuacją rozważań rozpoczętych w artykule: Edukacja historyczna wobec wyzwań ponowoczesności, w którym to zajmowałem się głównie aspektem wychowawczym, jaki jest realizowany za pośrednictwem historii –…