Kultura i Historia nr 14/2008 Jerzy Szeja Nowa forma kultury: wyzwanie pedagogiki? Abstrakt Referat skupia się na postawieniu kilku pytań związanych z zagadnieniem skuteczności przekazywania dziedzictwa kulturowego następnym pokoleniom. Nieliczne postulaty praktyczne mają charakter hipotez motywowanych głównie analizą celów kształcenia…
„Nigdy nie robię wielkich planów” – Wywiad z Aleksandrem Bardem
Kultura i Historia nr 14/2008 Alexander Bard, zdjęcie oryg:leafar, CC BY-SA Alexander Bard w przeszłości współtworzył legendarny gejowski zespół Army of Lovers, uczynił ze Szwecji potęgę w świecie muzyki popowej, występował jako drag queen i walczył z AIDS. Obecnie pisze…
Dorota Kozdra – Przekroczyć próg rzeczywistości audiowizualnej.
Kultura i Historia nr 14/2008 Dorota Kozdra „Przekroczyć próg rzeczywistości audiowizualnej.” Płótno obrazu filmu dokumentalnego a płótno obrazu filmu fabularnego – w stronę przenikania dwóch światów. Kłamstwo i prawda. Abstrakt Film nie tylko rejestruje daną rzeczywistość, ale i ją dokumentuje.…
Anna Musiol – Pomiędzy albumem a leksykonem pamięci – refleksje na temat niemieckiego dyskursu upamiętnienia
Kultura i Historia nr 14/2008 Anna Musiol Pomiędzy albumem a leksykonem pamięci – refleksje na temat niemieckiego dyskursu upamiętnienia Abstrakt W tym tekście przedstawiona zostanie definicja pojęcia pamięci w oparciu o aktualny stan badań nad tym zagadnieniem. Wyodrębnione na tej…
Jan Stasieńko – Cyberkulturoznawstwo – akademickie programy studiów z dziedziny nowych mediów i cyberkultury
Kultura i Historia nr 14/2008 Jan Stasieńko Cyberkulturoznawstwo – akademickie programy studiów z dziedziny nowych mediów i cyberkultury Abstrakt Media Cyforwe jako dyscyplina akademicka są raczej młodym polem badań. Począwszy od wczesnych lat 90-tych poprzedniego stulecia wiele programów akademickich zapoczątkowało…
Lars Konzack – Subkreacja Wtórnego Świata Gier
Kultura i Historia nr 14/2008 Lars Konzack Subkreacja Wtórnego Świata Gier tłumaczenie: Joanna Lach Abstrakt W tym artykule, Tolkienowski termin „subkreacja” omawiany jest jako przełomowa mityczna metoda wykorzystywana do projektowania wtórnych światów gier. Abstract In this article, Tolkien’s term sub-creation…