Kultura i Historia nr 15/2009 Emilia Jakubowska Między imperium, ludem ludów i przyjaciółmi Moskalami – próba lektury postkolonialnej III części Dziadów Mickiewicza. Abstrakt Tekst poświęcony jest analizie III części Dziadów Adama Mickiewicza w kategoriach krytyki postkolonialnej, na podstawie przyjętego za…
Piotr Wasyluk – Antropologizacja dziejów – miejsce człowieka w dziejach (między fatalizmem a woluntaryzmem historycznym)
Kultura i Historia nr 15/2009 Piotr Wasyluk Antropologizacja dziejów – miejsce człowieka w dziejach (między fatalizmem a woluntaryzmem historycznym) Abstrakt Problematyka filozofii dziejów, związana zarówno ze spekulatywnym i krytycznym paradygmatem, obejmuje zagadnienia dotyczące miejsca człowieka w refleksji nad historią. Zarówno…
Joanna Orłowska – „Ten Inny” Ryszarda Kapuścińskiego w pedagogice międzykulturowej
Kultura i Historia nr 15/2009 Joanna Orłowska „Ten Inny” Ryszarda Kapuścińskiego w pedagogice międzykulturowej Abstrakt W dzisiejszym świecie podróże, emigracje, życie w innej kulturze, obyczajowości, innym kraju jest naturalnym i powszechnym zjawiskiem. W swojej pracy przedstawiam Innego żyjącego w nowym…
Piotr Niewęgłowski – Porównawcza nauka o cywilizacjach Feliksa Konecznego. Współczesny rys krytyczny i próba reinterpretacji.
Kultura i Historia nr 15/2008 Piotr Niewęgłowski Porównawcza nauka o cywilizacjach Feliksa Konecznego. Współczesny rys krytyczny i próba reinterpretacji. „…strategia zerwania i zamknięcia nie jest dobrym wyjściem. Jakież więc pozostaje rozwiązanie? Spotkanie, poznanie, dialog? To już nie tylko propozycja, to…
Milena Gucma – Recenzja „Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie”
Kultura i Historia nr 14/2008 Milena Gucma Recenzja zbioru esejów „Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie”. Pod redakcją Marii Dudzikowej i Marii Czerepaniak-Walczak. Tom 1 – 245 stron, Gdańskie Wydawnictwo pedagogiczne, Gdańsk 2007 Tom 2 – 374 strony,…
Olga Jabłonko – Francuska myśl andragogiczna – Antoine Nicolas Condorcet (1743-1794).
Kultura i Historia nr 14/2008 Olga Jabłonko Francuska myśl andragogiczna – Antoine Nicolas Condorcet (1743-1794). Abstrakt W artykule zaprezentowałam francuską myśl andragogiczną XVIII wieku. We współczesnym świecie mówi się, że edukacja staje się procesem ustawicznym, gdzie na plan pierwszy wysuwa…