Nie jest już odkrywczą konstatacją, że współczesny świat (i to nie tylko ten zachodni) jest w decydującym stopniu kształtowany przez technikę i jej wytwory. Na czoło wysuwają się tu różnego typu technologie elektroniczne, telekomunikacyjne, informatyczne czy cybernetyczne. Stworzyły one nowe…
Sidey Myoo – Zapośredniczone emocje (z cyklu „Immersyjne refleksje”)
Istnieje przekonanie, że związki międzyludzkie i ekspresja emocji, które powstają w wyniku kontaktu elektronicznego, nie są prawdziwe, że są pozbawione szczerości, i że takie kontakty są mniej znaczące niż te, nawiązywane w świecie fizycznym, a co za tym idzie, że…
Janusz Myszczyszyn – Niemiecki Związek Celny (Deutscher Zollverein) i koleje żelazne a rozwój gospodarczy Niemiec w XIX w. – próba oceny
Abstrakt Niemiecki Związek Celny (Deutscher Zollverein) i koleje żelazne to dwa nierozłączne, uzupełniające się procesy w gospodarce rozbitych na początku XIX w. gospodarczo i politycznie Niemiec (tzw. „syjamskie bliźnięta modernizacji gospodarki Niemiec”). Procesy te miały duży wpływ na powstanie w…
Tomasz Tokarz – Koncepcja „polityki historycznej” w myśli konserwatystów polskich
Kilka lat temu w polskiej debacie publicznej dużo kontrowersji wzbudziło hasło polityki historycznej. Zainicjowanie dyskursu na temat roli państwa w procesie kształtowania świadomości historycznej Polaków było dziełem grupy publicystów konserwatywnych (m.in. Marka A. Cichockiego, Dariusza Gawina, Tomasza Merty, Dariusza Karłowicza,…
Katarzyna Łęk – Z RODU GILGAMESZA, HEKTORA, ROLANDA … FIGURA HEROSA JAKO FENOMEN KULTUROWY
Abstrakt Niniejszy artykuł stanowi próbę analizy kulturowego fenomenu bohatera. Autorka koncentruje się na figurze herosa jako obiekcie niesłabnącej ludzkiej fascynacji oraz na opowieści heroicznej będącej oczywistym efektem tejże fascynacji. Zasadniczym celem tekstu jest sformułowanie odpowiedzi na następujące pytania: Jakie ludzkie…
Paweł Kozłowski – Narracyjny przypadek metafory na ekranie – na przykładzie „Lawy” Tadeusza Konwickiego
Abstrakt Artykuł jest próbą opisania mechanizmu metaforyzacji znaku ikonicznego na przykładzie „Lawy” Tadeusza Konwickiego. Z punktu widzenia psychologicznych uwarunkowań komunikacji audio – wizualnej, dwa różne obiekty wpisują się w jeden model percepcyjny. Z punktu widzenia filmowej narracji, identyfikacja różnych znaków…