Projekty Larsa Spuybroeka są doskonałym przykładem fuzji architektury i nowych mediów. Oscylujące na pograniczu budownictwa i sztuki instalacji, idealnie wpisują się także w nakreśloną przez Lva Manovicha koncepcję „przestrzeni powiększonej”, którą w skrócie przedstawić można jako „fizyczną przestrzeń, na którą nakłada…
Jerzy Stachowicz: Dotykając słów. O sytuacji piszącego na ekranie dotykowym
To czym zajmuję się w poniższym tekście, dotyczy przede wszystkim wizualnej reprezentacji cyfrowych procesów, bez wnikania w tajniki „cyfrowego świata“. Jak zawsze podkreślam, interesuje mnie perspektywa przeciętnego, nieprzygotowanego informatycznie, użytkownika. Oczywiście owa przeciętność jest tu swego rodzaju założeniem…
Damian Gałuszka: Unifikacja człowieka z maszyną – omówienie rozwoju wybranych interfejsów użytkownika
Human-machine unification – overview of the development of selected user interfaces Streszczenie: Interfejs użytkownika to łącznik pomiędzy rzeczywistością fizyczną a wirtualną, który określa formę komunikacji pomiędzy użytkownikiem a nie-ludzkim aktorem, na przykład komputerem czy smartfonem. Co ważne, jak przekonuje…
Jens Wernicke: Nielegalne wojny. Rozmowa z Daniele Ganserem
Wywiad ukazał się na portalu NachDenkSeiten 14.10.2016, http://www.nachdenkseiten.de/?p=35408. Szwajcarski historyk dr Daniele Ganser, badacz pokoju i wojen po roku 1945, opublikował jesienią 2016 książkę „Illegale Kriege: Wie die NATO-Länder die UNO sabotieren. Eine Chronik von Kuba bis Syrien” („Nielegalne wojny.…
Agnieszka Banach: Nowatorstwo impresjonizmu wobec założeń Trzeciej Kultury
Abstrakt Niniejszy artykuł podejmuje kwestię licznych zmian wprowadzonych do malarstwa przez impresjonizm. Dotyczą one nie tylko etapu tworzenia dzieła, ale także jego odbioru, który ma związek między innymi z nowatorskim zastosowaniem barwy. Wszystkie dokonania impresjonistów zostały jednak…
Michał Szymański: Ożywiając antyczne wazy. Recepcja czarno-figurowego malarstwa greckiego w grze „Apotheon”.
Abstrakt Artykuł poświęcony jest analizie gry „Apotheon”, która należy do nurtu gier niezależnych(independent game) i z uwagi na inspirację czarno-figurowym malarstwem wazowym stanowi przykład transpozycji tradycyjnych form artystycznych w medium gier komputerowych. W tekście prześledzone zostają ikonograficzne i stylistyczne inspiracje…