Streszczenie: W artykule podjęto problem upubliczniania dokumentów osobistych dostępnych w archiwach. Przedmiotem badań opisanych w tekście, są społeczne reguły funkcjonowania tradycyjnych i cyfrowych dokumentów osobistych po ich wkroczeniu w sferę publiczną. Autorzy starają się odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu…
Jędrzej Maliński – Przemysł pamięci albo produkcja zdezindywiduaowanej jednostki
Abstrakt: Przemysł pamięci zostaje ujęty w technomerkantylnych kategoriach magazynowania, przetwarzania i (re)dystrybucji pamięci – wartości dodanej jako zrekombinowanych serii danych pamięciowych implementowalnych do naturalnoewolucyjnej pamięci jednostek. Tracą one swoją tożsamość, ponieważ są do-stawione do technicznoprzemysłowego urządzenia – przemysłu pamięci, obsługiwanego…
Maciej Stasiowski – Defragmentacja tożsamości. Niepokój pokolenia Internetu w „Serial Experiments Lain” Ryutaro Nakamury.
Abstrakt: Obecnie pierwszy kontakt z techniką cyfrową zachodzi już w dzieciństwie. W serialu telewizyjnym „Serial Experiments Lain” Ryutaro Nakamury, pokazano, jak stopniowo zawłaszcza sobie kolejne obszary życia społecznego, za pomocą komunikatorów społecznych, programów, gier. Doświadczenia docierają do bohaterów w formie…
Katarzyna Machtyl – Digitalizacja kultury. Jeana Baudrillarda diagnoza współczesności
Abstrakt Artykuł przybliża główne wątki semiotycznej myśli Jeana Baudrillarda, teoretyka kultury współczesnej, twórcy koncepcji symulacji i uwodzenia. Przywołane w nim zostają także najważniejsze ustalenia filozofa dotyczące przemian statusu i istoty obrazu w kulturze przełomu XX i XXI wieku, a zwłaszcza…
Magdalena Kamińska – Reach! Amatorski minimusical internetowy
Streszczenie Pierwsza część tekstu zawiera analizę wirusowego wideo Reach!, zrealizowanego przez grupę Prangstgrüp i popularnego na portalu YouTube w 2006 roku. Ten krótki film jest żartobliwym, amatorskim minimusicalem parodyzującym i rekontekstualizującym dramaturgiczne, fabularne oraz narracyjne klisze tego gatunku. Na przykładzie…
Karolina Albińska – „Teatr do słuchania”, „literatura do grania”, „kino dla ucha”? – o rodowodzie gatunkowym słuchowiska radiowego
Abstrakt: Głównym celem niniejszego tekstu jest pokazanie długiej drogi, którą musiało przebyć słuchowisko – niegdyś sztandarowy gatunek radiowy – zanim uzyskało swą tożsamościową niezależność. Artykuł opisuje zależności między artystyczną twórczością radiową a pokrewnymi formami sztuki takimi jak literatura, kino oraz…