Abstrakt Celem tego artykułu jest scharakteryzowanie zjawiska griefingu i miejsca, jakie zajmuje on wśród społeczności graczy. Jest to fenomen związany z „grami sieciowymi”, historycznie sięgający aż do przełomu lat 80. i 90.Mianem „griefera” można określić gracza, który w mniejszym lub większym stopniu…
Jarosław Kopeć: Z notesem wśród nie-ludzi. Propozycja dla antropologii kultury cyfrowej
ABSTRACT: The article proposes an approach to describing and understanding the digital culture by researching human and non-human collectives. It draws inspirations from Bruno Latour’s ANT, Edwin Hutchins’ distributed cognition, Karin Knorr-Cetina’s understanding of artifacts as crystalized decisions and Manovich’s…
Łukasz Mirocha:Kulturowe znaczenie błędu komputacyjnego (glitch) w mediach wizualnych – postcyfrowa perspektywa software studies
Abstrakt: Artykuł analizuje badawczy potencjał błędu komputacyjnego (ang. glitch) dla współczesnych badań w ramach nauk o kulturze – zwłaszcza antropologii nowych mediów. Autor proponuje analizę glitch’u z wykorzystaniem nowej metodologii software studies, którą można zaliczyć do jednego z post-cyfrowych nurtów…
Magdalena Dąbrowska: Tożsamości on-line uczestników wystaw psów rasowych. Netnograficzna analiza zdjęć profilowych w portalu społecznościowym Facebook.
Abstrakt: Społeczna tożsamość jednostki coraz częściej tworzona jest na przecięciu się świata realnego i wirtualnego. Tą prawidłowość zilustruję analizując zdjęcia profilowe uczestników wystaw psów rasowych. Badania społecznego świata uczestników wystaw psów rasowych uzupełnione zostały o badania netnograficzne. Dowodzę, że etnografia…
Aneta Kierczewska: Tożsamość jednostki w dobie nowoczesnych technologii komunikowania. Współczesne media i ich wpływ na afirmacje własnego “ja”
Abstrakt: Tekst podejmuje problematykę tożsamość jednostki w dobie nowych mediów. Współczesne pytanie o „ja” kłóci się z dotychczasowymi osiągnięciami badaczy nauk humanistycznych, szczególnie antropologów i socjologów. Nowe media stają się narzędziem do konstruowania tożsamości, wyrywają jednostkę z dotychczasowych układów odniesienia,…
Maciej Stasiowski: Przetopić chrom Przywracanie poprzedniej wersji systemu. Post-humanistyczna ®ewolucja w nowym kinie science-fiction.
Abstrakt Jeżeli uznać coolhunting za obowiązujący w kinie science-fiction paradygmat, obecna era konwergencji, mediów lokacyjnych i zapośredniczonego doświadczenia przysparza konwencji gatunkowej egzystencjalnego problemu. Futurystyczny sztafaż nie jest już równie istotny, co post-technologiczna perspektywa ujmująca codzienne działania, zdarzenia, nawyki. Ekranowa przyszłość…