Kultura i Historia nr 1/2001 Bogumiła Burda Wpływ M. Lutra, F. Melanchtona, W. Trozendorfa na szesnastowieczne metody nauczania w szkołach średnich Dolnego Śląska Programy nauczania ukazujące się przez cały okres panowania habsburskiego na Dolnym Śląsku miały swoje wcześniejsze korzenie. Sięgały…
Andrzej Zybertowicz – Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych
Kultura i Historia nr 1/2001 Andrzej Zybertowicz Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych [1] Konstruktywizm jest zjawiskiem w refleksji nad wiedzą względnie nowym, choć już wielowymiarowym. Ponieważ zrywa on z szeregiem naszych od dawna ugruntowanych intuicji poznawczych, jego systematyczny…
Marek Woźniak – Między antropologią a historią: mechanizm kozła ofiarnego w narracji historycznej
„Kultura i Historia” nr 1/2001 Marek Woźniak Między antropologią a historią: mechanizm kozła ofiarnego w narracji historycznej Prezentowana poniżej praca jest próbą odtworzenia pewnej wizji świata i człowieka, która często zupełnie nieświadomie kieruje postępowaniem badawczym historyka, i której szczególnie wyraźne…
Piotr Witek – Metafory spiskowej interpretacji dziejów – czyli czym właściwie jest spisek
KiH nr 1/2001 Piotr Witek Metafory spiskowej interpretacji dziejów – czyli czym właściwie jest spisek [1] Praca niniejsza może wydawać się kontrowersyjna i to podwójnie. Po pierwsze dotyczy ona kategorii SPISKU, a co za tym idzie spiskowej interpretacji dziejów czyli…
Piotr Witek – Film as one of the most important contemporary ways of representing history. Problems of teaching methodology of history
„Kultura i Historia” 1/2001 Piotr Witek Film as one of the most important contemporary ways of representing history. Problems of teaching methodology of history Historians and methodologists of history have long asked questions related to historical narration [1]. No agreement…
Tomasz Pawelec – Psychohistoria jako paradygmat badań historycznych. Konceptualizacja i program badawczy
Tomasz Pawelec – Psychohistoria jako paradygmat badań historycznych. Konceptualizacja i program badawczy KiH 1/2001 Rozpoczynając niniejsze rozważania pragnę przypomnieć ważną dla dociekań naukowych prawdę o tym, iż poznawanie jest w pewnym sensie także i konstruowaniem przedmiotu poznania. Określenie dziedziny badania…