Hydena White’a „chmura tagów”1 Przed podjęciem próby analizy bądź interpretacji czyjeś twórczości, filozoficznej, naukowej czy artystycznej każdy badacz zastanawia się nad odpowiednią „strategią” (w klasycznym sformułowaniu: metodologią). Najczęściej spotykane są dwie taktyki: 1) wybór którejś z dominujących, w danym…
Andrzej Radomski: Recenzja z: Ludwik Fleck. Tradycje – inspiracje – interpretacje (red. Bożena Płonak-Syroka, Paweł Jarnicki, Bogdan Balicki), Wrocław, 2015, s. 313
Osoba i twórczość Ludwika Flecka w dalszym ciągu wywołuje żywe zainteresowanie i dyskusje. Mimo iż od jego śmierci minęło już ponad pół wieku to w dalszym ciągu organizowane są konferencje, sympozja i seminaria poświęcone jego dokonaniom. O pewnych osobach mówi…
Anna Zalewska: Upiór jako pamięć wykluczona – próba utworzenia nowego paradygmatu?
Abstrakt: Artykuł ma na celu analizę figury upiora, która wywodzi się jeszcze ze starożytności. Pierwsze konkretne wierzenia w upiory pochodzą od Słowian. W romantyzmie upiór został przejęty przez literaturę, obrazując bunt i indywidualność. Ponadto upiór może być traktowany…
Grzegorz Wójcik: Polityczność w filmach Przemysława Wojcieszka
Abstrakt W swoim artykule, odnosząc się do koncepcji polityczności Chantal Mouffe, która przez to pojęcie rozumie niezbędną dla demokracji, zawsze obecną możliwość antagonizmu i przeciwstawia je neoliberalnemu dyskursowi definiowanemu przez nią jako postpolityka, chciałbym wskazać na kilka aspektów tego…
Urszula Świderska – Włodarczyk:Szlachecki wzorzec żołnierza Rzeczypospolitej XVI i XVII wieku (w świetle nowej definicji pisanej na użytek badań historycznych)
Abstrakt Celem artykułu jest określenie wzorca żołnierza – szlachcica w Rzeczypospolitej XVI i XVII wieku, w oparciu o nową definicję, na podstawie staropolskich zwierciadeł (specula). Abstract The article is aimed to determine the model of a soldier – nobleman in…
Marta Smoleń-Sidyk: Wielka cisza, wielkie słowa: o kulturze, tradycji i tożsamości cyfrowo
Abstrakt Artykuł dotyczy cyfrowych projektów lubelskiego Ośrodka “Brama Grodzka – Teatru NN” oraz popularyzacji za ich pomocą historii tej ziemi w regionie i na świecie, dialogu z przeszłością i z odmienną kulturą, przekazywania wzorców i tradycyjnych wartości w zdigitalizowanym świecie…