Dariusz Kałan – O węgierskich upokorzeniach

Abstrakt: Celem artykułu jest przedstawienie źródeł i przejawów współczesnego nacjonalizmu węgierskiego i jego politycznej reprezentacji. Praca ma charakter eseju filozoficzno-politycznego, dlatego też do diagnozy zagadnienia wykorzystano twórczość literacką, analizy publicystyczne oraz wypowiedzi świadków i polityków. Abstract: This article aims at…

Piotr Jakubowski – J.M. Coetzee: morfologia nieporozumienia (na przykładzie „Hańby”)

Abstrakt: Artykuł ten, na przykładzie Hańby J.M. Coetzeego, próbuje ukazać jeden z fenomenów twórczości południowoafrykańskiego pisarza: w jaki sposób jego proste historie, opisujące krzywdę, cierpienie i wyobcowanie grawitują ku subtelnym interpretacjom aksjologicznym, zyskując quasi-alegoryczny wymiar. Paraliż komunikacji, będący częstokroć symbolem…

Rafał Stobiecki – Historia narodowa wobec historii imperialnej. Z dziejów polsko-rosyjskich sporów historiograficznych w XIX i XX wieku[1].

I. Miejsce sporu, główni bohaterowie, ramy chronologiczne Przez lata historycy przyczyniali się przede wszystkim do wzmacniania poczucia tożsamości grup i społeczeństw ludzkich, niekiedy do ich antagonizowania w kategoriach „my” i „oni”. Współczesny świat wymaga czego innego. Stawia przed historykiem inne…

Grzegorz D. Stunża – Pedagogiczna luka uczestnictwa. Edukacja medialna studentów na przykładzie serwisu www.edukatormedialny.pl

Abstrakt: Artykuł jest autoetnograficzną refleksją na temat możliwości prowadzenia edukacji medialnej. Autor przedstawia przebieg zajęć i przygotowywanie przez studentów projektów zaliczeniowych. Następnie zastanawia się, czy współcześni studenci, którzy od dziecka korzystają z internetu, potrzebują edukacyjnych przewodników. Wskazuje również na znikomą…